Jestem autorem Komentarza do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Wydawnictwo C.H.Beck Warszawa 2019 r.), pracy doktorskiej pt. „Konflikt a przemoc. Zastosowanie art. 207 KK w przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie” (Warszawa 2017 r.), Komentarza do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Procedury Niebieskie Karty, współautorem publikacji „Dziecko pod opieką grupy roboczej. Diagnoza i opracowanie planu pomocy. Poradnik praktyczny” (Kraków 2018 r.), współautorem poradnika dla lekarzy pt. „Lekarzu reaguj na przemoc”; autorem artykułów w piśmie „Niebieska Linia”. Jednocześnie od 2004 r. prowadzę szkolenia z zakresu prawa przeciwdziałania przemocy domowej.
Od 2004 r. poprzez pracę w instytucjach centralnych, pracę naukową i dydaktyczną oraz szkoleniową, a także jako pełnomocnik propaguję zwiększenie ochrony przed przemocą, przede wszystkim wobec dzieci. Ochrona dzieci przed przemocą oraz wprowadzenie odpowiednich gwarancji prawnych w celu jej zapewnienia, stanowi jeden z fundamentalnych warunków dla zmniejszenia skali przemocy w przyszłości.
Przemoc domowa – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami (art. 4 ustawy o adwokaturze).
Moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na zdobycie wiedzy przede wszystkim z zakresu prawa karnego, prawa rodzinnego oraz prawa administracyjnego.
„Z określonej w art. 2 pkt 4 PrzemDomU definicji świadka przemocy domowej wynikają dwie różne kategorie świadków: pierwsza w sytuacji, gdy świadek widział akt przemocy. Taka regulacja jest zgodna z językową wykładnią pojęcia świadka. Druga kategoria ustanawia świadkiem przemocy domowej każdego, kto ma wiedzę o przemocy. Nie doprecyzowano jednak źródła tej wiedzy ani jej zakresu. Tak szeroka […]
„W 2010 r. w celu ochrony dzieci przez przemocą ustawodawca wprowadził specjalną procedurą pozwalającą na natychmiastową reakcję pracownika socjalnego, policjanta i przedstawicieli ochrony zdrowia, którzy zyskali prawo i obowiązek odebrania dziecka z rodziny bez uprzedniej decyzji sądu. Pod wpływem silnej krytyki, jakiej procedura ta została poddana w trakcie prac legislacyjnych, zastosowanie procedury zostało ograniczone jedynie do przypadków bezpośredniego zagrożenia […]